Tallinna digitaalvaldkonna tippkohtumise tehnoloogianäitus

Tulevik hiilib meile tasahilju lähemale. Teaduse ja tehnoloogia kiire areng ei muuda mitte ainult meie eluviise, vaid ka elu ennast. Tervishoiust tootmise ja demokraatiani, ükski ühiskonna osa ei jää puutumata. Auruenergia mehhaniseeris tootmise, elekter lisas sellele suurust ja arvutid muutsid tootmise automaatseks. Need suured sammud muutsid täielikult ühiskonda ja töö olemust. Neljas tööstusrevolutsioon võtab hoogu üles. Tehisintellekt, robootika ja värkvõrk toovad kaasa veelgi suuremaid muutusi. Selliseid muutusi, mida ei suuda veel ettegi kujutada. Teha on endiselt väga palju. Näiteks 5G, geoblokeeringu kaotamine või parem õiguskorraldus ja rahvusvaheline koostöö. Sellest hoolimata arvame, et see valik projekte annab innustava vaate homsesse maailma. Tallinna digitaalvaldkonna tippkohtumise tehnoloogianäitusel esitletakse mitmeid Euroopa uuenduslikke projekte ja tehnoloogiaid viies valdkonnas.

Näitus on avatud meediale ja delegaatidele digitaalvaldkonna tippkohtumise ajal 29. septembril ja rahvale 30. septembril. Rohkem teavet võib leida ürituse lehel ja Facebookis.

Üksikasjalikum teave digitaalvaldkonna tippkohtumise lehelt.

E-valitsus. Digitaalse ühiskonna tugisammas.

Digitaalne valitsus on digitaalse ühiskonna olulisim osa. Eurooplased soovivad, et avalikud teenused oleks mugavad, selged ja turvalised ning töötaks ka teistes riikides. Selleks on vaja enamat kui tehnoloogiat. Me vajame avalike teenuste arendamiseks uusi põhimõtteid, mille keskmes on digitaalne mõtteviis. Selleks, et muuta nii avalikud kui ka erateenused digitaalseks, on eurooplastel vaja turvalist digiidentiteeti, mida saab usaldada. Siis saame lähima ekraani kaudu end tuvastada ja allkirjastada dokumente. Tänu sellele jääb ülejäänud elu jaoks rohkem aega.


Eksponaadid: elektrooniline identiteet, eIDAS raamistik digiallkirja jaoks, Eesti e-residentsuse projekt, Guardtime’i blokiahela tehnoloogia. 

Guardtime

2012. aastal sai Eestist esimene riik, mis kasutas riiklikul tasandil plokiahela tehnoloogiat turvalisuse tagamiseks.

Selles on riigi partner maailma suurim plokiahela tehnoloogia firma Guardtime, mis on asutatud siinsamas Eestis.

Ühenduvus. Seadmed, mis tunnevad teineteist.

Me kõik teame, et see on tulemas. Maailm, kus saab kõike sekunditega alla laadida, kus su kodu on piisavalt tark teadmaks su vajadusi, kus sa tuhised läbi linna ilma autojuhte nägemata. See on 5G-lairiba maailm. Pöörleva rannapalli ja liivakella ikoon enam ei kõlba. Võimekad võrgustikud on korraliku digimajanduse kohustuslik osa. Need muudavad nii tootmise kui ka igapäevaelu rohkem liikuvaks, paindlikuks, usaldusväärseks ja kiiremini kaugjuhitavaks. Kui ribalaiuse kitsaskohad on kõrvaldatud, siis saame lõpuks ometi füüsilise ja digimaailma kokku tuua. Tere tulemast, isejuhtivad autod, virtuaalreaalsus, transpordidroonid ja miljardid omavahel seotud seadmed.


Eksponaadid: Nokia ja Telia loodud 5G virtuaal- ja segareaalsuse kogemus ning Telia 5G-ekskavaator.

Nokia

90% tehastest on juhtmestatud. Juhtmevabadus muudaks tehased palju elujõulisemaks. Selle saavutamiseks on piisavalt usaldusväärne vaid 5G, mis võimaldab inimestel ja robotitel koos eksisteerida.

Nokia katsetab ühisuuringute raames koos Boschiga tööstuslikku juhtmevaba platvormi. Esimesena keskendutakse tehasepõranda ohutuse mehhanismidele, mille toimimises ei tohi olla viitaega. 

Kuna 5G ribalaius on väga suur, võib peagi oodata muid põnevaid rakendusi. Üritused ja meelelahutus muutub tundmatuseni.

Meie juhtmevaba kaasaskantav virtuaalreaalsus-kaamera OZO suudab spordimängu ajal haarata tuhandeid fänne. OZO sobib väga hästi kraanadele ja droonidele, mistõttu saab seda kasutada avaliku korra tagamisel, kuna pakub nii tuletõrjujatele kui ka teistele päästjatele 360-kraadist videopilti.

Telia

Telia pakub külastajatele võimalust kogeda 5G tõelist jõudu, võimaldades neil ekskavaatorit kaugjuhtida. Osalejad saavad sisse hüpata ning kogeda, mis tunne on kasutada 5G tehnoloogiat, mis avaldab peagi mõju mitmesugustele tööstusharudele.

Samuti on külastajatel võimalik panna ette virtuaalreaalsuse prillid ning astuda segareaalsuse kaevandusmaailma. Need on vaid mõned näited 5G kasutusvõimalustest, mida osalejad saavad otsekohe proovida.

5G tekitab uusi ökosüsteeme ja avab tee enneolematutele uuendustele. Meie missioon on see võimalikuks teha.

Liikuvus. Targem ja turvalisem transport.

Inimesed on rooli taga teatavasti väga ebausaldusväärsed. Kui me soovime, et teed oleks turvalisemad, siis intelligentsed ja autonoomsed sõidukid aitavad seda saavutada. Meie autod on juba targemad kui kunagi varem ning isejuhtivaid sõidukeid ja ühistransporti katsetatakse paljudel Euroopa teedel. Mis on eesmärk? Turvalisemad teed, parem liikluskorraldus, targem kaubavedu ja logistika. Lisaks ka puhtamad ja hubasemad linnad. Selle kõige jaoks peame looma inimeste ja masinate vahel usaldusväärse suhte.


Eksponaadid: Audi iseseisva juhtimistehnoloogiaga auto ja personaalne arukas abiline, BMW CarData ja koostööl põhineva aruka transpordisüsteemi platvorm, mis aitab teha juhtidel paremaid otsuseid ja hoida liikluse maanteel ohutuma. Starshipi heitevabad pakirobotid.

Audi

Pilk tulevikku pööratud, on Audist saamas juhtiv digitaalne autotootja. Meil on ülimalt hea meel jagada Tallinna digitaalvaldkonna tippkohtumisel põnevaid näiteid oma filosoofiast.

Audi Aicon on täielikult elektriline iseseisva juhtimistehnoloogiaga auto pikamaa luksustranspordiks. Selle uuenduslik disain viitab emotsionaalsele ja põnevale tulevikule. Auto sisemusest leiab ruumi, luksuse ja digitaalse meelelahutuse uue mõõtme.

PIA. Audi personaalne arukas abiline. Tänu tehisintellektile õpib PIA vähendama juhi stressi.

Täiesti uus myAudi äpp. Oma Audiga läbi telefoni suhtlemine on lihtsam kui kunagi varem.

BMW

BMW CarData kasutab telemaatika andmeid, et juhtidel oleks kontroll valikuliste teenuste üle, seda alates maksa-kui-sõidad kindlustusmääradest kuni parandus- ja hooldustöödeni.

Süsteem on läbipaistev, järgib konkurentsineutraalsust ning tagab kliendi privaatsuse nõusolekupõhiste eeskirjade abil. Me teeme kõik selleks, et kindlustada teie sõiduki ja mis tahes seotud andmete turvalisus.

BMW Group on ühtlasi liider koostööl põhineva aruka transpordisüsteemi (Cooperative Intelligent Transport System) rakendamises. Kasutades mobiilset LTE-tehnoloogiat, pakume laia valikut ohuhoiatusi, sealhulgas teetakistuste ja ohtlike liiklejate kohta. Tulevikus lisandub hoiatusi veelgi ning meie autod hakkavad näiteks teavitama juhte sellest, et tuleb vabastada sõidurida alarmsõiduki läbipääsuks.

Starship Technologies

Starship Technologies ehitab roboteid, mis on mõeldud kaupade kohalikuks transportimiseks 15-45 minuti kaugusele.

Meie robotid on läbinud tuhandeid kilomeetreid, kohtunud miljonite inimestega ning neid on katsetatud enam kui 80 linnas üle maailma.

Heitevabad pakirobotid suudavad liikuda kõnniteedel 3 km raadiuses. Pakirobotid vähendavad linnades ja ümbruskondades ummikuid ja saastet, kahandades autode ja pakiveosõidukite arvu.

Tänu arukale takistuste tuvastamise süsteemile liiguvad meie robotid ohutul ja madalal kiirusel, tagades nii jalakäijate ohutuse ja mugavuse. Robotid sõidavad iseseisvalt, kuid neid jälgivad distantsilt inimesed, kellel on võimalik neid igal hetkel juhtida.

Kahe Skype’i kaasasutaja, Ahti Heinla ja Janus Friisi loodud Starship on muutmas viisi, kuidas pakke ja toidukaupa kohale toimetatakse.

Laborist tavaellu. Uus teadustöö ja innovatsioon

Eurooplased vananevad. Me elame kauem ja peame olema kauem terved. Tehnoloogia peab teenima ja võimestama meie vaimu ja keha. Mitmed projektid teadusest patsientide hoolduseni tegelevad selle lubaduse täitmisega. Teadussaavutused jõuavad ka meie pärisellu. Tänu targemale tehnoloogiale, uutele säästlikele materjalidele ja automatiseeritud tegevustele on vanuriea tähendus täielikult muutunud.


Eksponaadid: pehme kunstsüda, Cyberlegsi eksoskelett, Inimaju projekti aju-uuringud ning Graphene Flagshipi uuenduslikud nanomaterjalid.

3D-prinditud süda

Südamepuudulikkus mõjutab miljonit inimest üle maailma. Praegused ravivõimalused ja südamedoonorite hulk on aga piiratud. 3D-printimine võimaldab meil luua konkreetsele inimesele mõeldud kunstlikke südameid, s.o pehmeid seadmeid, mis pumpavad verd just nagu päris süda.

Kaasaegne meditsiiniline pilditehnika võimaldab luua kunstlikke südameid, mis sarnanevad patsientide endi omadega. Meie suruõhu abil töötavas prototüübis on kasutatud silikoonpumpasid, mis sarnanevad inimsüdamele, ning see võib aidata vähendada kahjulike olukordade esinemist. Tegemist on esimese sammuga patsiendispetsiifilise implantaadidisaini ja -tootmise suunas.

CYBERLEGs

CYBERLEGs Plus Plus projekt katsetab elektroonilisi robootilisi ortoproteese ülaltpoolt põlve amputeeritutel.
Soovime aidata neil inimestel seista, istuda, pöörata, kõndida ning treppidest üles ja alla minna. Liikuvuse taastamine võimaldab amputeeritutel tegeleda füüsilise tegevusega, mis ennetab kehalist passiivsust, parandades nende üldist tervislikku seisundit ja elukvaliteeti.

Projektis osalevad akadeemikud, amputeeritud ning robootika- ja tervishoiutööstuse esindajad.

Inimaju projekt

Inimaju projekt (Human Brain Project, HBP) esitleb oma töö kolme olulist valdkonda, mis kõik on HBP info- ja kommunikatsioonitehnoloogia põhise teadustaristu olulised osad. Taristu aitab meil aju ja selle saladusi kiiremini avada.

MiRO on robotimetajaga, mille ehitas meie neurorobootika rühm. Rühm uurib seda, kuidas virtuaalsed ajud töötavad päris ja simuleeritud keskkonnas. See võimaldab neuroteadusel ja robootikal sujuvalt teadmisi vahetada.

HBP võimaldab uue 3D-polarisatsioonimikroskoopia abil heita pilgu aju närvistruktuurile. Vahendi töötas välja meie neuroinformaatika rühm ning selle abil on võimalik vaadelda närvikiude neid värvimata. Samuti kasutatakse seda ajust üksikasjaliku 3D-kaardi loomiseks.

Neuromorfne plaat BrainScaleS imiteerib bioloogilisi närvivõrke. Meie arvutirühm on neuromorfse tehnoloogia esirinnas. Neuromorfse arvuti näol on tegemist võimsa vahendiga, mille abil saab mõista õppimist. Lisaks tõotavad nad viia kiiremate ja energiatõhusamate arvutiteni.

Graphene Flagship

Graphene Flagshipi eesmärk on tuua kõige õhem ja tugevam teadusele tuntud materjal laboratooriumist välja Euroopa ühiskonda. Seda kõigest kümne aastaga.

Teaduslik-tööstusliku konsortsiumiga, kus on üle 100 partneri enam kui 20 riigist, soovime rakendada grafeeni innovatsiooni ja majanduskasvu teenistusse.

Vaid ühe aatomi paksune grafeen on miljon korda õhem kui juuksekarv ja enam kui 200 korda tugevam kui teras. See on paindlik ja läbipaistev ning parem elektrijuht kui vask, samuti juhib see paremini soojust kui kõik teised tuntud materjalid.

Grafeen jõuab peaaegu kõikjal uutesse tehnoloogiatesse, alates energeetikast ja komposiitmaterjalidest ja lõpetades elektroonika ja biomeditsiiniga.

Oskused. Tööjõu võimestamine.

Automatiseerimine ja digiteerimine toovad kaasa targemad töökohad. Et pidada sammu muutunud oskusvajadusega, peame tagama võimalused nende oskuste omandamiseks. Digitaalsel tööjõul on vaja mitmekesisemaid oskusi, sealhulgas õpivõimet, probleemide lahendamise oskust, kriitilist mõtlemist ja ettevõtlikkust. Automatiseerimine vabastab nii inimesi kui ka kapitali. Omandatud oskuste kasutusaeg jääb aga samal ajal üha lühemaks. 65% praegu kooli alustavatest lastest töötavad tulevikus töökohtadel, mida ei ole veel olemas. Nad omandavad paljusid oskusi ja liiguvad (märksa pikema) elu jooksul mitmel uuel karjääriredelil.


Eksponaadid: De-Enigma autismi teraapia robotid, Hello Ruby algoritmilist mõtlemist arendavad tööriistad lastele, mitmed programmeerimise põhioskusi õpetavad minirobotid, kodeerimisnädala kodeerimistegevused, Lingvist – tehisintellektil põhinev keeleõpe, PRACE’i superavutite võimsus ning ELi nõukogu eesistumise tõlkeprogramm Tilde.

De-Enigma

Horisont 2020 programmi kaudu rahastatud De-Enigma arendab robotitehnoloogiat, mis aitab autistlikel lastel õppida.

Autism mõjutab üle 5 miljoni ELi elaniku elu. Meie tehnoloogia aitab autistlikel lastel omandada sotsiaalseid ja emotsionaalseid oskusi, mis toetavad laste kaasatust.

Külastajatel on võimalik näha meie robotit Zeno. Neil on võimalik mängida mängu ja näha, kuidas Zeno suudab muuta autistlike laste elu. Samuti on neil võimalik uurida De-Enigma teadlastelt ja autismiekspertidelt autismiteraapia ja -hariduse tuleviku kohta. Nad jagavad hea meelega ka roboti katseetapis saadud teavet.

Hello Ruby: My First Computer (minu esimene arvuti)

Arvutid juhivad maailma. Paljudes kodudes on neid sadu, peitudes igapäevastes arukates toodetes. Vaatame nende sisse.

My First Computer on sissejuhatus nende imeliste ja keeruliste masinate maailma. Selle on loonud Hello Ruby ning see pakub maailma kõige iseäralikumat viisi õppimaks tehnoloogia, arvutite ja algoritmilise mõtlemise kohta.

Meid huvitab uudishimu, mängulisus ja loogika. Hello Ruby on loonud lastele, vanematele ja õpetajatele vahendid, mille abil saab lõbusalt ja loovalt õppida mõistma andmetöötlust. Üha tehnilisemas maailmas peame muutma hariduse teaduse, tehnoloogia, insenerinduse, kunstide ja matemaatika vallas rohkem kättesaadavaks, värvikaks ja mitmekesiseks.

Tilde

ELi nõukogu eesistumise tõlkeprogramm (The EU Council Presidency Translator) tõlgib hetkega tekste, dokumente ja veebilehti eesti keelest inglise keelde ja vastupidi.

Tegemist on maailma esimese neuro-masintõlke süsteemiga inglise-eesti-inglise suunal ning see on loodud täiendama Eesti e-valitsuse platvormi Eesti ELi nõukogu eesistumise ajal 2017. aastal.

Tehisintellekti abil töötav neuro-masintõlge vaatleb lause täiskonteksti, pakkudes sujuvamaid ja loetavamaid tõlkeid, mis sarnanevad inimtõlkele.

Translator on osa Euroopa Komisjoni CEF eTranslation taristust, mis võimaldab avalikel asutustel vahetada teavet keeletõketeta ning annab võimaluse muuta digiteenused täielikult mitmekeelseks.

Proovige Translatorit aadressil translate2017.eu

ELi kodeerimisnädal (EU Code Week)

Oleme rühm vabatahtlikke, kes kutsub kodeerimisnädalal inimesi kodeerimist avastama. Teeme programmeerimise nähtavamaks, näidates igas vanuses uudishimulikele, kuidas ideid kodeerimise abil ellu viia.

Igas riigis koordineerib algatust kodeerimisnädala saadik. Samas on kõigil võimalik korraldada üritusi, näitamaks huvitatud inimestele, kuidas luua oma mobiilirakendus, programmeerida robotit või viia ellu midagi, millest nad unistavad.

Kui suudate midagi ette kujutada, aitab kodeerimine teil seda luua.

Lingvist

Paar aastat tagasi töötas osakestefüüsik Mait Müntel CERNis (Euroopa Tuumauuringute Organisatsioon) Higgsi bosoni avastusmeeskonnas. Vabal ajal üritas ta õppida prantsuse keelt, kuid leidis, et olemasolevad meetodid on tülikad.

Müntel otsustas luua enda süsteemi, kasutades selleks bosoni otsingutel rakendatavaid meetodeid. Ta kasutas süsteemi prototüüpi 200 tundi ning sooritas seejärel keskkooli taseme prantsuse keele eksami, läbides selle keskmisest parema tulemusega.

Tänaseks on Lingvistil miljoneid õppijaid üle maailma. Et õppimine läheks kiiremini ja seda saaks kohandada vastavalt inimesele, kombineerib Lingvisti meeskond sügavõppes (deep learning), suurandmetes ja kognitiivsetes teadustes tehtud viimaseid edusamme.

Muuseas kasutab Euroopa Komisjoni asepresident Andrus Ansip Lingvisti igapäevaselt prantsuse keele harjutamiseks.


 

Arenenud andmetöötluse partnerlus Euroopas (PRACE)

Permoník on PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe) liikme IT4Innovationsi mini-superarvuti, mis demonstreerib oma võimsust, lahendades kaks keerukat ülesannet. Esimene neist on liigi ellujäämise simulatsioon ning teises kasutatakse paralleeltöötlemist geomeetrilise visualiseerimise kiirendamiseks.

Elumäng (Game of Life) simuleerib liigi ellujäämist. Matemaatik John Conway 1970. aastal loodud simulatsioonis elab liik võrgustikmustris, järgides paari lihtsat reeglit:

  • kui väljal on kaks elavat naabrit, siis selles muutusi ei toimu
  • kui väljal on kolm elavat naabrit, luuakse uus elu
  • kõik ülejäänud väljad surevad või jäävad tühjaks

Populatsioon kas stabiliseerub või sureb välja.

Teises, kiirtejälituse demonstratsioonis kasutatakse John E. Stone'i loodud tarkvarakogu Tachyon. See kasutab paralleeltöötlust kiiremateks graafilisteks kalkulatsioonideks, mis joonistavad peamisi geomeetrilisi kujundeid.

Insplay

Eesti õpetajaid julgustatakse kasutama klassiruumides roboteid, õppeainest sõltumata.

Seeläbi õpilased mitte üksnes ei õpi nn STEAM* oskusi lõbusal ja mängulisel moel –tehnoloogia passiivse tarbimise asemel saavad nad hoopis ise selle loojateks.

Programmeeritavad robotid soodustavad seostatud ja loogilist mõtlemist ning kodeerimise mõistete kasutamist. Mänguga kombineeritult aitavad need luua aluse edukaks digitaalseks täiskasvanueaks.

Väljapanekul on järgmised robotid:

  • Sphero Edu SPRK+ toetab uudishimu, loomingulisust ja loovust mängu ja kodeerimise ühendamise abil.
  • Strawbees Quirkbot toob mängu ja uudishimu klassiruumidesse ning innustab tegemise kaudu õppimist.
  • mBot pakub praktilist kogemust graafilise programmeerimise, elektroonika ja robootika valdkonnas.
  • Ozobot on taskusse mahtuv robot, mis toetab akadeemilist arengut ja loomingulisust.

*STEAM: Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (ing. k. loodusteadused, tehnoloogia, inseneriteadus, kunst ja matemaatika)